StartpaginaOver het onderzoek

In het onderzoek ‘Het Oog op Innovatie'' wordt jaarlijks de stand van zaken op het gebied van innovatie in Nederland onderzocht. Dit jaar staan de volgende onderwerpen centraal: de staat van innovatie, de betrokkenen bij innovatie en de innovatiecultuur van organisaties.

In totaal hebben meer dan 600 innovatie professionals deelgenomen aan dit onderzoek. Hiermee is ‘Het Oog op Innovatie’ één van de grootste innovatieonderzoeken in Nederland.

Selectiecriterium voor deelname is dat respondenten betrokken zijn bij innovatie binnen hun organisatie.

Uitvoering

Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een online enquête. Uit diverse adressenbestanden is een steekproef getrokken. Daarnaast werd aan elke respondent gevraagd of hij of zij nog andere personen kende die in aanmerking kwamen als respondent (snowball sampling). Als dank voor deelname ontvingen de deelnemers een persoonlijke scan over de innovatiekracht van hun organisatie en dit rapport.

Alle ingevulde vragenlijsten werden individueel gecontroleerd op validiteit. Vragenlijsten waarbij twijfels bestonden over de validiteit werden buiten de analyse gehouden. In totaal werden 60 vragenlijsten uitgefilterd, waarna er 618 geldige respondenten overbleven.

De mate waarin een organisaties succesvol is op het gebied van innovatie is een optelsom van de volgende factoren:

Percentage winst uit nieuwe producten

Percentage huidige producten die in de aflopen 5 jaar zijn geïntroduceerd

Winstontwikkeling in de afgelopen 5 jaar

Ontwikkeling aantal werknemers in de afgelopen 5 jaar

Eigen beoordeling innovativiteit



Op basis van bovenstaande criteria zijn bedrijven ingedeeld in succesvolle, gemiddeld succesvolle en weinig succesvolle organisaties.

Contact | Innovatiebureau Six Fingers | Marktonderzoek DBMI | Proclaimer